Jak schudnąć? Licz kalorie!

Czujesz się ciężko? Pogoda na zewnątrz piękna i słoneczna, a Ty ze wstydu chodzisz w długich i luźnych ciuchach? Patrzysz z zazdrością, jak Twoi koledzy i koleżanki przygotowują się do letnich aktywności a Ty boisz się pokazać w najbliższym sklepie, bo ktoś może na Ciebie krzywo spojrzeć? Wyjmujesz z szafy co raz to inne ubranie, przymierzasz i…

za małe, za małe za małe!?

diet, jak schudnąć, przeciwieństwa, gruby, chudy

Już niedługo!

Kluczem do zgubieni paru kilogramów, do lepszego samopoczucia i świetnego zdrowia jest świadoma kontrola tego, co jesz. Ma to pierwszorzędne znaczenie, gdy chcesz schudnąć efektywnie. Mając wreszcie świadomość, że nie istnieje zdrowa i długofalowo skuteczna metoda farmakologiczna lub dieta-cud (poza zawsze wskazaną Czas Unieść Dupę), możesz schudnąć bez szkody dla organizmu i bez większych wyrzeczeń kulinarnych. Wystarczy, że zmienisz swoje nawyki żywieniowe.

Po pierwsze – jedz mniej, ale częściej.

Rozmaite opracowania publikowane przez dietetyków prezentują podejście skupione na zmniejszeniu porcji jedzenia, ale zwiększeniu częstotliwości przyjmowania pokarmów. Prawidłowo rozwinięty żołądek ma wielkość Twojej pięści i taką objętość powinno się do niego wkładać podczas jednego posiłku. Zaciśnij dłoń i spójrz na nią – czy wrzucasz do żołądka właśnie tyle podczas śniadania/obiadu/kolacji? Niestety w dużej większości przypadków – będzie to więcej…

Żołądek jest przez wiele lat rozpychany, rozciągany ponad swoją naturalną wielkość przez właśnie takie złe nawyki. Organizm również czuje, że dostaje za dużo jedzenia i nadmiernie pracuje nad jego przetrawieniem, magazynując przy tym zbyt duże ilości składników w postaci tłuszczu w różnych miejscach. Możesz od teraz odciążyć go przez zmianę trybu jedzenia!

Po drugie – jedz kolorowo!

Efektowne barwy warzyw i owoców spowodowane są różnorodną zawartością witamin, minerałów i składników odżywczych w nich zawartych. Dlatego należy przygotowywać pokarmy dbając także o atrakcyjność kolorystyczną na talerzu. Twój posiłek na pewno zyska na wizerunku (a wiadomo, że jemy także oczami), co przyczyni się do dodatkowych wrażeń smakowych. Bez wgłębiania się w szczegóły na początku:

zadbaj o to, by na Twoim stole (wraz z innymi posiłkami) w ciągu dnia pojawiły się:

  • 4 kolory warzyw
  • 3 kolory owoców

Do wyboru masz wiele możliwości, na przykład: kolor zielony, pomarańczowo-żółty, czerwony, niebieski (fioletowy, purpurowy) czy biały. Możesz bawić się do woli układając rozmaite połączenia kolorystycznie – będzie smacznie i zdrowo!

Po trzecie – ruszaj się systematycznie!

Tego nie da się uniknąć – codziennie musisz się spocić na skutek wykonywanego ruchu! Choćby 15 – 20 – 30 minut dziennie szybszego spaceru, biegu, ćwiczeń kardio, jazda na rolkach czy na rowerze, gra w tenisa, squasha – niech wyznacznikiem dobrze i efektywnie spędzonego czasu będzie uczucie potu spływającego po plecach!

Ruch sprawia, że Twoje komórki szybciej przyswajają substancje odżywcze, krew lepiej krąży i jest natleniona podwójnie, spalasz więcej tłuszczu, przyśpieszasz wydalanie toksyn, „smarujesz” wszystkie mięśnie i pobudzasz do pracy wewnętrzne organy.

Zapomnij o wymówkach! Spacerować możesz samodzielnie lub z psem. Masz dziecko? Zobacz, ilu rodziców biega z wózkami! Ćwiczenia kardio możesz z powodzeniem wykonywać w zaciszu własnego pokoju – włącz tylko playlistę cardio na YouTube i spędzaj miło czas! Rolki, rower, tenis, squash – jeśli lubisz towarzystwo – nie ma lepszej rozrywki niż wspólne uprawianie sportu.

Pamiętaj! Ruch powoduje wydzielanie się hormonu szczęścia. Po krótkim czasie zwiększonego wysiłku w Twojej głowie zaczyna panować dobry nastrój, zwiększa się ochota do życia, ładujesz baterie na kolejne etapy dnia.

Po czwarte – licz kalorie.

Jest to czynność zobowiązująca do systematyczności. Liczyć kalorie należy dlatego, by uzyskać tak zwany deficyt kaloryczny, czyli dostarczać organizmowi nieco mniej kalorii dziennie niż organizm jest przyzwyczajony otrzymywać dotychczasowymi nawykami. Wtedy zamiast magazynować nadmiar w niechcianych miejscach pod postacią tłuszczu, organizm zaczyna lepiej gospodarować dostarczanymi wartościami. Zwiększone spalanie kalorii oraz co rusz to lepsza jakość dostarczanego pod postacią urozmaiconego jedzenia „paliwa”, zacznie zmieniać Twoje ciało w zauważalny sposób. W połączeniu z właściwym nawadnianiem i dostarczaniem pod postacią płynów rozmaitych wspomagających substancji, szybko i skutecznie schudniesz i znowu zaczniesz czuć się rewelacyjnie.

W Internecie znajdziesz wiele stron z tabelami kaloryczności pokarmów. Dostępne są także aplikacje na smartfony, w których możesz dodawać spożywane pokarmy, by kontrolować kalorie. Ja ze swojego doświadczenia polecam Ci serwis KalkulatorKalorii.net, w którym nie dość, że ściśle pod kontrolą zostanie to, co jesz, to dodatkowo masz możliwość skorzystać z porad dietetyka czy uzyskać dietę dla siebie.

Leave a Comment